Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

  1. opracowuje projekt Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Innych Patologii Społecznych;
  2. rozpatruje, ocenia i opiniuje wnioski o dotacje dla podmiotów realizujących ww. Program, poprzez Zespół Zadaniowy ds. oceny programów i wniosków o dotacje na realizację zadań objętych Miejskim Programem Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Innych Patologii Społecznych, analizy i oceny prawidłowości zrealizowanych działań;
  3. zgodnie z art. 18ust. 3a ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi opiniuje wnioski o wydanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu pod względem zgodności lokalizacji punktu sprzedaży napojów alkoholowych, z zasadami wynikającymi z uchwały Rady Miejskiej w Bytomiu;
  4. podejmuje działania zmierzające do poddania się leczeniu odwykowemu osób uzależnionych od alkoholu, poprzez Zespół Zadaniowy ds. profilaktyki i lecznictwa odwykowego, będący wyspecjalizowaną częścią Komisji;
  5. Zakres działania Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych określa Regulamin działania ustalony zarządzeniem Prezydenta Bytomia.

Do zadań gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w ramach działań wynikających z instytucji prawnej zobowiązania do leczenia należy:

  • Przyjęcie zgłoszenia o przypadku wystąpienia nadużywania alkoholu
  • Wezwanie na rozmowę osoby, co do której wpłynęło zgłoszenie i pouczenie jej o konieczności zaprzestania spożywania alkoholu
  • Jeżeli osoba wezwana nie zgodzi się dobrowolnie poddać leczeniu, a wstępne czynności przeprowadzone w sprawie uzasadniają kontynuowanie postępowania, uzasadnione jest skierowanie takiej osoby na badanie przez biegłych (psychiatra i psycholog), w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego
  • Przygotowanie dokumentacji związanej z postępowaniem sądowym wraz z opinia wydaną przez biegłego, do której należą: opinia wydana przez biegłych, protokół z rozmowy z osobą zgłaszającą do komisji przypadek nadużywania alkoholu, protokół z rozmowy z osobą uzależnioną od alkoholu, o ile do takiej rozmowy doszło, dokumenty pochodzące z wywiadu środowiskowego, inne informacje np. informacje od policji, pedagoga szkolnego
  • Złożenie wniosku o wszczęcie postępowania do sądu rejonowego właściwego miejsca zamieszkania lub pobytu osoby, której postępowanie dotyczy

 
 
Sekretariat Komisji czynny jest:
Poniedziałek 8:15-14:15
Wtorek 8:15-14:15
Środa 8:15-15:15
Czwartek 8:15-13:15
Piątek 8:15-14:15

Tel.: (032) 281-30-89
 
Wzór wniosku zgłoszenia osoby na przymusowe leczenie odwykowe.
Wniosek należy złożyć osobiście w Centrum interwencji Kryzysowej w pok. nr 16.